|
Niets uit deze website mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt, door middel van kopie, op digitale of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van auteur en/of webmaster. |
|
In deze reportage zijn alle plaatjes opgenomen, die ik op 21 augustus 1976 heb gemaakt in Lingen, rijp en groen, dit om een indruk te geven wat er op die dag vanaf ongeveer half elf 's morgens tot in de vroege avond langs kwam op een mooie zomerse dag. Kortom wat mogelijk was met vertrek per trein in de vroege ochtend uit Roosendaal en 's avonds heel laat weer terug. |
|
Wikipedia - 'Lingen (Ems) ist eine Stadt im Süden des Landkreises Emsland und im Westen von Niedersachsen. Die an der Ems und grenznah zu den Niederlanden gelegene Stadt ist mit rund 55.000 Einwohnern die mit Abstand größte Stadt des Landkreises. Lingen hat den Status einer großen selbständigen Stadt und ist raumplanerisch als Mittelzentrum mit Teilfunktionen eines Oberzentrums eingestuft.' |
|
|
|
ZW 035-24 21-08-1976 DB 104.019-5 (Altbau-Ellok uit de jaren twintig),
gereed voor vertrek te Rheine om 10.28 uur met een stoptrein naar Essen Hbf. |
|
|
|
ZW 035-25 21-08-1976 DB 082.008-4 (als Denkmal, erbaut in 1950), Lingen (Ems), in 2021 in Rendsburg. |
|
|
|
ZW 035-26 21-08-1976 DB 082.008-4 (als Denkmal, erbaut in 1950), Lingen (Ems), in 2021 in Rendsburg. |
|
|
|
ZW 035-27 21-08-1976 DB 043.364-9, lege ertstrein naar Emden, Lingen (Ems). |
|
|
|
ZW 035-28 21-08-1976 DB 043.606-3 + 043.121-3, ertstrein in richting Rheine (en verder naar Ruhrgebied), Lingen (Ems). |
|
|
|
ZW 035-29 21-08-1976 DB 220.052-5, sneltrein Norddeich - Köln Hbf, bij vertrek te Lingen (Ems). |
|
|
|
ZW 035-30 21-08-1976 DB 220.059-0, stoptrein Emden – Rheine, bij vertrek te Lingen (Ems). |
|
|
|
ZW 035-31 21-08-1976 DB 290.388-8, Lingen (Ems).
Die Baureihe 290 (Achsanordnung: B`B`, Baujahre: 1964-1974, Anzahl: 408) wurde für den schweren Rangierdienst, sowie für Bedien- und Übergabefahrten konzipiert. Die Lok ist eine Weiterentwicklung aus den Streckenlokomotiven der Baureihenfamilie V 100 (Baureihe 211 und BR 212) der Deutschen Bundesbahn. Die V 90 ist gegenüber der V 100 deutlich schwerer und robuster im Rangierdienst. |
|
|
|
ZW 035-32 21-08-1976 DB 043.574-3, gtr. in richting Rheine, Lingen (Ems). |
|
|
|
ZW 035-33 21-08-1976 DB 043.672-5, ertstrein in richting Rheine (en verder naar Ruhrgebied), Lingen (Ems). |
|
|
|
ZW 035-34 21-08-1976 DB 043.475-3, gtr. (leeg) in richting Emden, Lingen (Ems). |
|
|
|
ZW 035-35 21-08-1976 DB 043.475-3, gtr. (leeg) in richting Emden, Lingen (Ems). |
|
|
|
ZW 035-36 21-08-1976 DB 220.055-8, gtr. in richting Rheine, Lingen (Ems). |
|
|
|
ZW 035-37 21-08-1976 DB 043.085-0, lege ertstrein in richting Emden, Lingen (Ems). |
|
|
|
ZW 035-38 21-08-1976 DB 043.606-3, cokestrein in richting Emden, Lingen (Ems). |
|
|
|
ZW 036-01 21-08-1976 DB 220.082-2, sneltrein Norddeich - Köln Hbf, Lingen (Ems). |
|
|
|
ZW 036-02 21-08-1976 DB 042.018-2, cokestrein in richting Emden, bij vertrek te Lingen (Ems). |
|
|
|
ZW 036-03 21-08-1976 DB 042.018-2, cokestrein in richting Emden, bij vertrek te Lingen (Ems). |
|
|
|
ZW 036-04 21-08-1976 DB 220.033-5, lege ertstrein in richting Emden, bij vertrek te Lingen (Ems). |
|
|
|
ZW 036-05 21-08-1976 DB Watertoren en werkplaatsgebouwen van de DB te Lingen (Ems). |
|
|
|
ZW 036-06 21-08-1976 DB 042.073-7, 'buurtgoederentrein' na aankomst te Lingen (Ems). |
|
|
|
ZW 036-07 21-08-1976 DB 042.073-7, na aankomst te Lingen (Ems), ter hoogte van de werkplaats. |
|
|
|
ZW 036-08 21-08-1976 DB 042.073-7, na aankomst te Lingen (Ems), ter hoogte van de werkplaats. |
|
|
|
ZW 036-09 21-08-1976 DB 042.073-7, na aankomst te Lingen (Ems), ter hoogte van de werkplaats. |
|
|
|
ZW 036-10 21-08-1976 DB 043.100-7 en 043.636-0, ertstrein in richting Rheine (en verder naar Ruhrgebied), Lingen (Ems). |
|
|
|
ZW 036-11 21-08-1976 DB 043.094-2, ertstrein in richting Rheine (en verder naar Ruhrgebied), Lingen (Ems). |
|
|
|
ZW 036-12 21-08-1976 DB 220.052-5, trein Köln Hbf - Norddeich, bij aankomst te Lingen (Ems). |
|
|
|
De werkplaats van de DB in Lingen werd al enkele jaren na mijn bezoek gesloten. Inmiddels is een deel van de vroegere gebouwen in gebruik als 'Campus Lingen' van de 'Hochschule Osnabruck'. Ook de fraaie 'fabrieksgevels' en de watertoren (zichtbaar op mijn foto's en op achtergrond van bovenstaande opname) zijn behouden gebleven. Links ligt het stationsgebouw en de stad Lingen. |
|
|
|
Dat Lingen (Ems) haar ontwikkeling tot stad langs de 'Emslandlinie' te danken had aan de vestiging van een tractiedepot (met een drie-sporige locomotievenloods en een watertoren, links van het midden) en later een werkplaats voor rijtuigen en goederenwagens (rechts van het midden) blijkt wel uit dit beeld uit de jaren twintig. Links ligt het 'Bahnhof'. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd een groot deel van de werkplaats door bombardementen vernield. Slechts de watertoren met directe omgeving bleef dit noodlot bespaard. Na sluiting van de wagenwerkplaats in de vroege jaren tachtig stond het hele complex langere tijd leeg en werd het blootgesteld aan vernielingen, totdat er een oplossing kwam. |
|
|